Wiodły życie niedostępne dla przeciętnego człowieka z tamtej epoki. Książka "Królowe salonów II Rzeczypospolitej" przybliża losy najpopularniejszych kobiet dwudziestolecia międzywojennego.W tamtych czasach nie mówiło się jeszcze o celebrytkach i influencerkach, ale kobiety przedstawione w tej książce stale znajdowały się na świeczniku. Ich życie kręciło się głównie wokół wystawnych przyjęć, spotkań towarzyskich i drogich lokali. Wielokrotnie były bohaterkami skandali obyczajowych, przekraczając konwenanse charakterystyczne dla swojej epoki.Autor bestsellerowych książek historycznych Sławomir Koper przenosi czytelnika w czasie do dwóch dekad międzywojnia, zaprasza na towarzyskie salony i przybliża sylwetki najpopularniejszych, najzdolniejszych i najbogatszych kobiet tamtych lat. Uchyla rąbka tajemnicy, ukazując je w sytuacjach, o których nie wszyscy dziś pamiętają. Ta niezwykła książka przypomina, że choć czasy się zmieniły, to pewne zasady rządzące światem elit są wieczne.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 359-[363]. Oznaczenia odpowiedzialności: Sławomir Koper.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Z książek zapamiętuję tylko pojedyncze zdania i potem zaczynają one żyć w mojej głowie własnym życiem.""Láska nebeská" pierwotnie zrodziła się z inspiracji czeskim kanonem literackim i filmowym.W nowym wydaniu Mariusz Szczygieł oddaje hołd legendzie czeskiej fotografii, Josefowi Sudkowi, postaci fascynującej i mało u nas znanej. Jego prace docenione na świecie, były w Polsce drukowane dotąd tylko w katalogach wystaw. Jest to więc u nas pierwsza popularna publikacja zdjęć Sudka.Sudka fascynuje to, co widzi, Szczygła to, co czyta.Fotografie Josefa Sudka, zwanego poetą fotografii, nie tylko ilustrują teksty w zbiorze "Láska nebeská", artysta staje się także fascynującym bohaterem, którego fenomen poznaje Mariusz Szczygieł. Sudek - jeden z najwybitniejszych przedstawicieli subiektywizacji współczesnej fotografii, charakterystyczny mieszkaniec Pragi, którego wojna pozbawiła prawej ręki, fotografujący zarośnięte ogrody miasta, katedrę św. Wita oraz własne okno. Okno, które przez całą okupację hitlerowską i czas stalinizmu, dokumentował przez niemal czternaście lat o różnych porach dnia i roku. Jakby w takich czasach tylko ono go interesowało.
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Mariusz Szczygieł ; ze zdjęciami Josefa Sudka.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Jej ciętych ripost bali się rozmówcy. Ona bała się tylko myszy.
Maria Czubaszek, postać wyjątkowa, dla wielu kontrowersyjna, mistrzyni ostrych sądów i czułej drwiny, skradła serca milionom Polaków. Niechętnie mówiła o sobie, zasłaniając się kilkoma dyżurnymi anegdotami. Nie lubiła dzieci, zdrowego trybu życia, podróży, kochała palenie i psy.
Wojciech Karolak nic nie zmienił w pokoju żony od jej śmierci. Violetcie Ozminkowski udało się wejść w ten zatrzymany świat, poznać archiwum satyryczki i namówić na szczere rozmowy jej najbliższych. Dzięki temu mogła w niezwykły sposób opowiedzieć historię fascynującej kobiety, która pod uśmiechem skrywała samotność, smutek, a bywało, że i rozpacz.
Maria Czubaszek nie kojarzyła się z cierpieniem. Zapamiętaliśmy ją jako piekielnie inteligentną i dowcipną starszą panią z papierosem. Zawsze uśmiechniętą, zawsze gotową wbić czułą szpilę. Na początku jej kariery wątpiono, czy w ogóle istnieje. Podejrzewano, że za jej nazwiskiem kryje się kilku wybitnych satyryków. Była w tym przewrotna prawda, bo ona sama miała się światu nigdy nie przydarzyć, co wykrzyczała jej kiedyś matka. Nie miała zresztą nic przeciwko temu, bo trzymała ją przy życiu świadomość, że jak już naprawdę będzie miała dość, popełni samobójstwo. W młodości próbowała zabić się dwa razy, pod koniec życia po cichu umierała na oczach całej Polski. Uśmiechając się, mówiła wprost, że życie przestało ją bawić, a braliśmy to za kolejny żart.
Zawsze mówiła to, co myśli, była wolną kobietą i zapłaciła za to wysoką cenę, ale dzięki niej może wszyscy chwilami bierzemy życie mniej serio.
UWAGI:
Na stronie tytułowej i okładce: Prószyński i S-ka. Bibliografia na stronach 236-237. Oznaczenia odpowiedzialności: Violetta Ozminkowski.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Czy możesz się spodziewać, że tego właśnie dnia spadnie na ciebie jak grom z jasnego nieba to coś, co nie pozwoli ci już nigdy wrócić do normalnego życia? Co postawi na głowie twoje przekonania, twoją wygodę, twój brak oczekiwań? Czy można się przygotować na miłość? Bohaterowie nowej książki Katarzyny Grocholi chcą wybrać słoneczną stronę - ale nie wiedzą, że cały czas pozostają w cieniu. W cieniu słońca.
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Katarzyna Grochola.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 038427 od dnia 2024-05-07 Wypożyczona, do dnia 2024-06-06
Fascynująca gra psychologiczna, w której nic nie jest oczywiste.
Hubert i Rita są małżeństwem od kilkunastu lat. Hubert zarządza firmą założoną przez teścia, a Rita zajmuje się tym, co najbardziej kocha - sztuką. Prowadzą wygodne życie i wydaje się, że mają wszystko, ale... Kiedy Hubert powiadamia żonę o służbowej podróży do Marsylii, Rita, podejrzewając, że mąż ma zamiar spędzić ten czas z kimś innym, postanawia mu towarzyszyć. Na miejscu spotykają dawnego znajomego Rity, który chętnie poświęca im czas i oprowadza ich po mieście. Rita jest zachwycona Marsylią, Hubert wręcz przeciwnie - inaczej wyobrażał sobie ten wyjazd. Stopniowo wychodzą na jaw skrywane przez małżonków tajemnice.
Każde z nich kłamie, ale kto jest w tym lepszy? Kto rozdaje karty w tej grze?
Mistral to niewiarygodnie wciągająca i zmuszająca do refleksji powieść, perfekcyjne połączenie wątków obyczajowych z wyjątkowością sztuki. Historia prowadzi do zaskakującego finału... Bo gdy wieje wiatr, wszystko się może zdarzyć".Justyna Leśniewicz
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Justyna Mietlicka.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Wiecznie głodna uczuć i cudzych spojrzeń. Bezkompromisowa i prowokująca. Jej głęboki dekolt, długie rzęsy i namiętny głos bywały tematami wagi państwowej i zagrożeniem dlapublicznej moralności przez kilka dekad.
Kokietowała, udawała, nieustannnie przesuwała granice. Ale jaka była naprawdę - za wizerunkiem gwiazdy Kabaretu Starszych Panów i filmowej kusicielki zapamiętanej zesłynnych scen w ZIEMI OBIECANEJ czy LAKARSTWIE NA MIŁOŚĆ?
Choć trudno w to uwierzyć (a może właśnie nie!), książki o Kalinie pisali dotąd wyłącznie mężczyźni. Dopiero dziś, po trzydziestu latach pośmierci artystki, historia życia jednej z najbardziej kontrowersyjnych polskich aktorek XX wieku doczekała się opowieści stworzonej przez kobietę.
Ula Ryciak w literackiej, zmysłowej biografii przywraca Kalinie głos. Pokazuje, jak ciało zamienia kobietę w zbiór fantazmatów.W marzenie senne. Ucieleśnienie męskich fantazji.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 382-394. Indeks. Oznaczenia odpowiedzialności: Ula Ryciak.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
nikomu nie żal pięknych kobiet choć każda promień w oczach ma... Panowie patrzą w oczy nam panowie piją zdrowie dam... a z nami idzie śpiewka ta ona to sobie radę da
Dawała sobie radę z pisaniem, miała niezaprzeczalny talent. Trudniej szło jej z życiem osobistym. Goniła uczucie jak goni się króliczka: już... już się go łapie, co za podnieta! A on umyka.
Pierwszy z wydanych, najlepszy z dotychczasowych portret Osieckiej - poetki, autorki ponad dwustu tekstów piosenek, kilku powieści, spektakli telewizyjnych, a nawet znanego hasła "Coca-Cola to jest to!", dziennikarki, matki, żony, kochanki, kobiety towarzyskiej.
W tej nietypowej biografii Zofia Turowska pokazuje bohaterkę pełną życia, wolną, niedającą się ograniczać konwenansom, a historie licznych perypetii miłosnych, związków małżeńskich i partnerskich opisuje z wyczuciem i dyskrecją. Jej Osiecka to wiele Agnieszek w jednej kobiecie.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 341-344. Indeks. Oznaczenia odpowiedzialności: scenariusz i reżyseria Zofia Turowska.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni